Sunday, 9 October 2011

Rumput itu lalang.

Semalam smua org bercerita tentang bulan. Allahhuakbar..mmg cantik sungguh ciptaan Allah. Dulu dan sampai sekarang, aku slalu kagum dengan kehebatan Allah dlm hal penciptaan manusia. maunya ak tak kagum, sp yg mampu mencipta punya banyak manusia, tp, xde sorang pun dalam kalangan kita yang ada 100 % persamaan. mungkin antara kita ada persamaan, tp persamaan tu pun dlm nisbah yg terlalu kecil. hurm...Allah mmg sangat hebat..!past tu bila aku tengok diri aku sendri, aku jadi makin kagum dengan kuasa Allah. Sapa yg mampu mencipta mesin yang sehebat dan sama taraf dengan kecanggihan mesin ciptaan Allah ni. For sure..xde sapa yg mampu..aku yakin xde punya..!!!plg senang pun, sapa yg boleh cipta tangan yang serupa dengan tangan yg Allah ciptakan untuk manusia, xkan ada yang mampu.tu aku tak ckp pasal otak g..huhu..

Tapi..dalam pada aku kagum dengan kuasa dan kehebatan Allah ni pun, aku ttp kdg2 lalai.hurm..lemahnya aku dgn godaaan syaitan. kdg2 ptg2 past solat asar, aku slalu x bc mathurat..tp, dibeleknya magazine hasil tulisan manusia..hurm..past solat maghrib slalu je aku berkejar nk buat itu ini..tp, bukan nk berkejar sembahyang hajat n baca al-quran. plg wat aku terasa lemah dan bodoh..sepanjang 5 tahun 6 bulan aku duk kat ipg ni, baru sekali aku khatam bc quran kat cni. ingatkan masa ramadhan hari tu, aku sempat khatam buat kali kedua..tapi, rupa-rupanya aku dh sangat lalai dengan kerja-kerja dunia..sampai aku ketepikan bekalan untuk akhirat nnti.

Bila bercakap pasal umo pulak..aku rasa menyesal dan sakit..umo dh 23 tahun, tapi, aku terasa dosa yang aku kumpul melebihi pahala yang aku cari.hurm.....kdg2 aku terasa sangat2 bodoh, bila de yg tanya psl pape hukum dlm agama islam, tapi, aku terdiam..tak mampu nk bgi penerangan. 5 tahun blaja kat sekolah agama, tp, hasilnya..aku tetap menjadi seorang hamba Allah yang jahil dengan ilmu agama islam.hurm...

Alhamdulillah..sekarang, sikit demi sikit aku cuba lik tebus kesalahan aku tu. sikit2 aku cuba study lik psl agama islam. sikit2 aku tampal pada koyak2 yang ada dalam ilmu agama islam yg ada dlm diri aku..sikit2 jugak aku cuba kuatkan hati untuk amalkan lik pe yang aku amalkan dlu masa kat SMKA. Ya Allah..kuatkan hati dan semangat aku untuk terus hidup dalam agamamu ini...

Pernah jugak..aku terfikir..kan bagus, nnti aku dapat suami yang dapat bimbing aku hidup dalam suasana yang     mengikut syariat Islam. tpi, persoalannya, layak ke aku yg x seberapa ni..untuk lelaki sehebat tu??????

2 comments:

  1. Allahuakbar..moga kita sama2 muhasabah bersama...

    ReplyDelete
  2. ... :)..moga2 hari ni lbh baik dr esk.

    ReplyDelete